2007-07-08

Hemmagjord saft

Vad ska man hitta på för något på lediga somriga dagar när det bara regnar? Det har blivit rätt gott om såna dagar för en del antar jag, men vad gör ni för att uttnyttja dagarna när shopping på stan redan är avverkat? Igår var vi på loppisjakt på Öland men idag stannade vi inne och gjorde saft. Det var jättkul och något som jag velat göra länge...

Någon saftmaja hade vi inte så det blev det gamla tradiotionella sättet genom silduk.

Till att börja med är det viktigt att göra flaskorna rena. Först diskade vi dem och sedan blandade vi i Atamon och varmt vatten. Vi var optimistisk och trodde det skulle bli många flaskor saft, t.o.m. så att man kunde ge bort en flaska i present till någon.

Vi blandade jordgubbar och rabarber, som vi hade fryst in för några veckor sedan.

Detta skulle sedan koka med en liten mängd vatten...

..för att sedan hällas i silduken och rinna ner i bunken under en halvtimme. Sen kokas saften med massor av socker och skummas av.

Resultatet: Två flaskor Jodgubb/rabarbersaft á la Lena och Mats. Vi var nog lite för optimistiska... det bidde bara två flaskor och då behåller vi nog båda två=) Man får komma på saftkalas till oss istället.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det gjorde ni bra!

Jag tror den blev god,lite bökigt o kladdigt o göra saft , men man känner sig ju duktig,tyvärr blir det inte så mycket som man tror ,
nu hoppas vi på sol så vi kan gå ut!!Tilde

Anonym sa...

Åh va mumisgt det ser ut!..har sett jättemånga som gör diverse drycker på bloggarna! Alla är så flitiga! Själv har jag köpt en sån där liten söt glasflaska på ica som jag ska göra saft av! :)

Anna sa...

Slurp, så gott det ser ut! Jag använder också vanlig silduk - det går så bra så. Finns inget som går upp emot hemgjord saft - barnen är galna i det (antagligen för att deras mamma inte gör det så ofta :0)). Vi får nyckeln 1/8, då ska vi måla lite i nån vecka innan vi flyttar in. Vi har lägenheten kvar till 1/9, för att slippa stressa.

Ha det gott!

elin1976 sa...

Så flink du er. Det passer jo bra siden jeg skal komme å feriere på din veranda. Da kan jeg jo drikke opp saften din med det samme.he he. Nei hva skal man finne på. Jeg har malet gangen. Å vurderer å begynne å male Prinsessa sitt rom. Hun ville ha det rosa. ME LOVE. Hv gjør man ikke for å gi de små det de ønsker. he he. Akkurat nå skinner solen her. WOW. Men det kommer noen veldig mørke skyer bak. Vi reiser til min hjemplass i dag. Skal bli kul å komme hjem til mamma og pappa. venner og masse cafebesøk. Ha en fin uke. Masse klemmer fra Elin:O)

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilket härligt och nyttigt inlägg!! Tack för det- inte ofta man gör saft men nu blev jag sugen! Ha en fortsatt skön sommar!! Mari.

Anonym sa...

Vad duktiga ni är.. Jag och Tom är helt imponerade av er. Saknar er här hemma i Norrköping!! Pöss på er

Anonym sa...

Tänk om ni skulle ta lite av dina småkakor och sätta er på balkongen och ta varsitt glas med er hemjorda saft och känna att det är sommar! Kram från en som drar till Gotland om ett par timmar.

Suntrail sa...

Ser mycket bra ut! Jag använde en exakt likadan silduk och ställning när jag gjorde rödvinbärssaft förra året. :) Det kan vara lite meck att koka saft men det är det värt flera gånger om. Trevlig blogg by the way!